Rakan2 Yang Sudi Mengikuti Perkembanganku

Wednesday, November 4, 2009

Biji Sawan vs Gigitan Semut

kalau dengar pasal sawan..berderau jer darah.tapi kalau gigitan semut tu kurang la sikit....bb mana tak penah kena gigit ngan semut & nyamuk...tul tak???..... alkisahnya cam ni...kemarin 3.11.09 cam biasa la pas Mr baba pun dah siap mandi..ummi & baba pun berlenggang kangkong la p ambik dania kat umah pengasuh yg dok kat depan umah jer....bila sampai tengok dania syok jer main2 ngan mak pengasuh n jiran dia....pas bg salam n berbahasa basi ngan jiran mak pengasuh..diaorg tunjuk la ada 3 benjolan yg agak besar n merah kat kepala dania....tadi pagi masa ummi antaq ok jer dania (ummi sblm antaq kat umah pengasuh mmg chek dulu keadaan dania)..cam na leh jd cam ni....(ummi berdiskulsi dalam hati jer la...)..pas tu mak pengasuh & jiran bgtau tu bijik SAWAN..ummi n baba pun terpandang2 la sesama sendiri sambik belek2 kepala dania..mmg cuak la kami berdua ni...mak pengasuh & jiran suruh la ummi cari ubat kampung...dlm hati ni...nk cari kat mana dah ptg2 cam ni....?????...

sampai jer umah ummi terus call mak ummi yg kebetulan dah ada kat pekan....ummi pun bgtau la kat mak ummi..iye la...ummi & mr baba tak arif sgt bab2 ni....dalam setenggah jam mak ummi pun sampai ngan adik ummi n kawan dia...mak ummi pun chek la cucu dia...mak cakap cam gigitan nyamuk @ semut..tapi tak pasti sbb terlalu merah n besar..mak suruh tunggu sampai pg esok...tengok cam na....pas tu kawan mak ummi plak tengok.tekan sana tekan sini...& dia kata cam bijik sawan....ummi & mr baba dah pening ni nak caya mana satu....ya la..pendpat org tua kena la ambik berat gak..nak2 plak ummi & baba betul2 tak pasti sbb ni la 1st time jd cam ni..kat kepala plak tu.....sensitif tu...( tp firasat ummi mengatakan cam kena gigitan nyamuk @ semut)..tapi diam2 ja la....

pas mak ummi balik...mr baba terus ajak pi klinik..nak memastikan hal ni....(mr baba mmg sgt2 prihatin kalau ada apa2 berlaku pd dania n ummi)....ummi & mr baba pun terjah la pakar kanak2 yg selalu ummi & mr baba pergi....tak sampai 30 minit nama dania dipanggil..kebetulan org tak ramai time tu...dr pun mula la chek..tekan sana tekan sini..tengok setiap benjolan...tengok kaki n tangan.....dania pun meraung la dibuat cam tu..pas abis chek..doc cakap tak ada apa2..cuma GIGITAN SEMUT ja......lega rasa hati ni bila dah tau dari yg pakar....dr bg la ubat sapu n gatal..takut dania alah....


balik umah Mr baba terus memulakan operasi membentras semut..(padahal tiap2 hari baba buat cam tu....)...tempat tidur dania mr baba yg siapkan....
lepas letakkan ubat n bg dania makan ubat..dia pun tido la lena..nk tergelak la jugak bila fikir balik tentang hal tadi....apa2 pun ni satu pengajaran utuk ummi n Mr baba..ummi & mr Baba pun tak salahkan org tentang pendapat masing2.....bab semut & nyamuk ni mmg tak leh nak dielakkan...






dania tenggah khusyuk main ngan drum...klau kena sawan msti sakit & tak leh la nak main cam ni...( pendapat ummi la ni...tp simpan dalam hati jer...)


tenggah tunggu giliran nk dpatkan rawatan.....



nota kaki :-

** pg tadi masa bgtau kat pengasuh bukan sbb sawan tapi sebab gigitan semut..terus pengasuh ketuk2 n chek tempat baring dania...ummi tak marah la pengasuh..mungkin dia pun tak perasan......
** kat klinik mr baba sempat la turunkan petua kat seorang bapa muda sbb anak dia ada kuning ( bb baru berusia 3 hari)...mr baba cakap dia pun faham perasaan bapa muda tu sbb mr baba pun penah lalui semua tu dulu..(nampakkan mr baba bukan jer prihatin kat family jer...)

1 comment:

Qaseh Aishah said...

anak saya pun kena biji sawan juga..pi klinik..tp dok kata memang kena biji sawan..macam jerawat tuh...sian dia..kalau tekat..pasti menjerit...