Rakan2 Yang Sudi Mengikuti Perkembanganku

Wednesday, December 30, 2009

Bila Ummi Dania Rajin....

sejak2 ummi dania belajar buat pizza ngan mak ummi..so selalu la buat pizza untuk mr baba....awal2 belajar cam cewi la sikit..dah lama2 tak tau lakan.....hahaha..harap2 tu ummi ni rajin la yrk masak untuk mr baba & anak dara ummi....

so ni la pizzabuatan ummi dania...

dah siap..nak masukan dalam oven ni....mr baba suka kalau topping lebih tebal dari roti...

taburkan keju kat atas...lagi banyak lagi sedap tau....

Pizza ummi dania tenggah memanaskan diri

tadaaaaaaa...pizza dah siap...dah potong separuh baru teringat nk ambik pic....

p/s :- so selamat menjamu mata yrk ...jaga2 air liur dah meleleh tu...hehehe

Resepi Pizza Ummi Dania

BAHAN-BAHAN UNTUK DOH PIZZA

500 grm tepung gandum- kalau guna tepung roti berprotein tinggi lagi ok

250 ml air suam

1 paket yis segera

4 camca besar mentega

1 sudu besar gula halus

1 sudu teh garam halus

BAHAN UNTUK TOPPING :

1 tin sos speghetti PREGGO (ieja guna yg perisa cendawan )

1 peket sosej ayamas

Sayur campur

Isi ayam (ieja potong kecik2 & masak ngan rempah kari, letak sedikit garam)

Cheese monzarella

* Boleh guna apa saja bahan lain ikut pada cita rasa masing-masing.

* Sosej dipotong nipis-nipis dan goreng sosej ni sekejap je.

CARA MEMASAK :

Gaul semua bahan didalam bekas yang besar , jika adunan agak lembik tambah sedikit saja tepung jangan banyak sangat nanti adunan jadi liat pula. Uli sampai semua bahan menjadi mesra, uli tepung ni dalam jangka masa 5-15 minit. Kalau ada mesin pengadun memang best la masukkan semua bahan dan biarkan saja . Bila tepung dah boleh dibentuk menjadi bulat boleh la diletak diatas tray pizza dan gunakan jari je untuk meleperkan doh , tekan je guna jari sampai doh menutupi seluruh pemukaan tray pizza, pas tu tunggu doh tu mengembang @ naik 2 kali ganda.

Bila doh dah kembang bak bunga reflisia (dlm 30 minit cam tu) boleh la Sapu sos pada pemukaan doh tadi, kemudian boleh la ditaburkan sosej , n bahan2 yg anda suka (macam pizza kat atas ieja letak sosej,sotong & dagin ayam,..daging ayam & sotong ieja masak kejap ngan rempah kari ).. Masukkan pizza ke dalam oven dan bakar selama 35-40 minit pada suhu 160 darjah celcius.last sekali Bila pizza dah masak keluarkan kemudian taburkan cheese monzarella. Pas tu masukan pizza semula dalam oven untuk mencairkan cheese ,letak la dalam 5 minit cam tu…


p/s : selamat mencuba..mmg sedap....kalau yg tak ada mesin pengadun tu time ni la boleh buat senaman jari jemari time menguli doh....selawat banyak2 moga2 masakan yg kita buat tu dapat berkat n suami selalu ingat kat kiter..he2



9 comments:

Azlina Ibu Alisha said...

shedapnyer..nk resepi buleh x ummi dania

ieja said...

boleh sgt2....nanti ieja letak resepi yrk...

ekin said...

SODAPNYERRRR....pizza ekin roti cam xlembut sgt la k ija..cmner nak bagi lembut ek???

ieja said...

mungkin doh ekin terlebih tepung kot.....sbb tu la keras....ekin kena tambah air lagi tu..baru la roti jadi lembut....

Diarihatiku1976 said...

wahhh.. teruja tgk pizza ni.. bak mai skit.

Mama Harris said...

akan ku cuba resepi ija ni... hehehehe..sbb nampak menyelerakan..

ieja said...

cuba jgn tak cuba tau...mmg sedap...

Nadeeyazie Nordin said...

sedapnye pizza ummi dania..pndai ummi dania msk..nt ibu aisar nk try la jgk..hehehe

ieja said...

tak la pandai sgt k.zee...masih belajar lagi ni....cuba la k.zee msri tak mengecewakan......